Home / مشاوره فردی / مشاوره غم و اندوه

مشاوره غم و اندوه

غم و اندوه چیست و چگونه مشاوره می تواند کمک کند؟ غم و اندوه می تواند شما را آزار دهد. مشاوره می تواند به شما کمک کند تا با غم کنار بیایید.غم و اندوه می تواند علاوه بر مرگ یکی از عزیزان ، توسط بسیاری از موارد ایجاد شود. همچنین غم و اندوه هنگام مرگ حیوان خانگی یا هنگام طلاق امری طبیعی است. این وقایع می تواند برای برخی افراد به همان اندازه مرگ یک عضو خانواده ویرانگر باشد.

مرگ اجتناب ناپذیر است. با این حال ، از دست دادن یک عزیز همیشه احساسات شدید غم و ناامیدی ایجاد می کند. این درد می تواند بسیار طاقت فرسا باشد و می تواند مدت ها ادامه داشته باشد. همانطور که احساس می کنید زندگی به حالت عادی برگشته است ، چیزی شما را به یاد عزیزتان می اندازد و درد و رنج شدید و قلبش برمی گردد.

برای اکثر مردم ، غم و اندوه سرانجام از بین می رود. اما ، گاهی اوقات ، درد و رنج روحی برطرف نمی شود. وقتی غم و اندوه از بین نرود ، به عنوان اختلال دائمی پیچیده (غم و اندوه پیچیده) شناخته می شود. در اختلال پیچیدگی دائمی ، علائم عاطفی به قدری شدید و ریشه دار است که برای ادامه زندگی و زندگی خود مشکل دارید. 

بنابراین ، چگونه می فهمید که از واکنش طبیعی نسبت به غم و اندوه یا چیز دیگری رنج می برید؟ اولین قدم یادگیری غم و اندوه است. چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نیست؟ در ادامه برخی از احساسات عادی بدنبال از دست دادن آورده شده است.

با آگاهی از تفاوت غم و اندوه طبیعی و غم و اندوه ناسازگارانه که باعث اخلال در عملکرد می‌شود و همچنین اقدام به موقع برای دریافت خدمات روان درمانی می‌توانید از وخیم شدن موقعیت و بروز اختلال افسردگی جلوگیری نمایید.

علائم رایج غم و اندوه

دانشمندان تصور می کردند که غم و اندوه شامل یک سری مراحل است که فرد در آن حرکت می کند. مطالعات جدید نشان می دهد که مردم در مراحل منظمی از غم و اندوه عبور نمی کنند. بلکه روند عزاداری معمولاً شامل یک دوره فراز و نشیب است. هیچ دو نفر به یک شکل ناراحت نمی شوند. غم و اندوه می تواند به روش های مختلفی خود را نشان دهد. چگونگی غم و اندوه فرد به عوامل روحی ، فرهنگی ، عاطفی و رفتاری بستگی دارد.

هیچ پاسخ معمولی به غم وجود ندارد. با این حال ، برخی از علائم رایج غم و اندوه وجود دارد که بسیاری از مردم تجربه می کنند. ممکن است برخی یا همه این احساسات را تجربه کنید.

ناباوری یا شوک

یکی از اولین احساساتی که ممکن است فرد پس از از دست دادن عزیزش تجربه کند ، ناباوری است. ممکن است احساس بی حسی کنید یا اینکه باور کنید اصلاً این اتفاق افتاده است دچار مشکل شوید. شما ممکن است انتظار داشته باشید که فرد حاضر شود یا باور کند که در جایی در خیابان شلوغ او را می بینید. انکار و شوک در دوره اولیه پس از ضرر طبیعی است. انکار راهی است که مغز برای اطمینان از این که یک باره احساسات شما را غرق نمی کند ، است. این به شما کمک می کند تا برای جاده دشوار پیش رو آماده شوید و برای پردازش غم و اندوه آماده شوید.

غم و اندوه

پس از از بین رفتن شوک ، احتمالاً غم عمیق جای آن را خواهد گرفت. ممکن است احساس خالی یا گم شدن کنید. ممکن است اصلاً خود را بی دلیل گریه کنید. غم و اندوه می تواند انجام کارهای عادی روزمره را دشوار کند. این احساسات طبیعی است. حتی اگر ناخوشایند باشند ، طبیعی هستند و باید با گذشت زمان فروکش کنند.

خشم

از دست دادن شخص یا چیز مهم می تواند احساس غیرمنصفانه ای کند. این می تواند احساس کینه و عصبانیت در شما ایجاد کند. شما ممکن است نیاز داشته باشید که کسی را به خاطر این بی عدالتی – پزشک ، خدا یا حتی شخصی که به خاطر رها کردن شما جان باخته است – سرزنش کنید ، خصوصاً اگر مرگ ناشی از خودکشی باشد. مرگ یکی از عزیزان می تواند اعتقادات مذهبی شما را متزلزل کند. ممکن است برای مدت زمانی از خدا عصبانی باشید. مقصر دانستن راهی برای تلاش برای کاهش غم و اندوه است. در نهایت ، شما خشم را برطرف خواهید کرد و آموختن را یاد خواهید گرفت.

گناه

طبیعی است که بعد از غم و اندوه احساس گناه کنید. ممکن است از صحبتهایی که به شخص گفته یا نگفتید پشیمان شوید. ممکن است از اینکه فرصتی برای انجام کارهای متفاوت ندارید ناامید شوید.

ترس

از دست دادن می تواند احساس ترس یا اضطراب ایجاد کند. این به شما یادآوری می کند که شما و دیگران که دوستشان دارید فانی هستید. شما ممکن است از امنیت سایر دوستان و خانواده خود بترسید. حتی ممکن است به وضوح تصور کنید که اتفاقات وحشتناکی برای خود یا عزیزانتان رخ می دهد. این احساسات اضطراب و ترس بخشی طبیعی از روند عزاداری است.

علائم جسمی

غم و اندوه می تواند سلامتی جسمی شما را نیز متضرر کند. به دلیل سطح شدید استرس همراه با غم ، می تواند بر سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد. علائم جسمی متداول همراه با غم و اندوه شامل درد معده ، حالت تهوع ، درد و خستگی است. کاهش وزن همراه با غم و اندوه است.

غم و اندوه غیرطبیعی و ناسازگار

چگونه غم و اندوه طبیعی را از سوگ پیچیده تشخیص می دهید؟

انکار تزلزل ناپذیر

همانطور که در بالا بحث شد ، ناباوری احساسی عادی است که اکثر مردم پس از غم و فقدان – برای مدت زمان مشخصی – آن را تجربه می کنند. نکته اصلی پذیرش است. در نهایت ، فقدان را قبول خواهید کرد. با این حال ، برخی از مردم نمی توانند با واقعیت کنار بیایند. در این موارد ، انکار ناسالم است. استراحت موقت بلافاصله پس از ضرر ، امری سالم است ، اما سعی در جلوگیری از این واقعیت که عزیز شما نشانه غم و اندوه پیچیده است کاملاً جلوگیری می شود.

رفتار خود تخریبی

برخی از افراد برای مقابله با از دست دادن یکی از عزیزان خود ، رفتارهای خود تخریبی مانند سوء مصرف مواد مخدر ، الکل ، خودزنی یا رابطه ناامن انجام می دهند. این رفتار نشانه آن است که اتفاق عمیق تری در جریان است.

اضطراب شدید

تجربه برخی از اضطراب ها پس از مرگ یکی از عزیزان طبیعی است ، با این حال ، اگر اضطراب طولانی شود یا به طور قابل توجهی بر عملکرد روزانه شما تأثیر بگذارد ، می تواند نشانه غم و اندوه پیچیده ای باشد. به عنوان مثال می توان ترس مفرط از بیماری را نام برد که حتی پس از طبیعی بودن آزمایش های پزشکی متعددی برطرف نمی شود.

مشکلات عملکرد در زندگی روزمره

بلافاصله پس از فقدان و غم ، ممکن است در ادامه کار خانه ، مراقبت از بچه ها یا رفتن به محل کار مشکل داشته باشید. این طبیعی است و معمولاً با کمک یک سیستم پشتیبانی خوب کاهش می یابد. با این حال ، گاهی اوقات ، این مشکلات همچنان پابرجا هستند ، که می تواند نشان دهنده یک اختلال سوگ باشد.

نکاتی برای کنار آمدن با غم و اندوه

اگر با غم و اندوه دست و پنجه نرم می کنید ، خبرهای خوبی وجود دارد. شما مجبور نیستید با یک درد ناتوان کننده و طولانی مدت زندگی کنید. راهی برای غم و اندوه سالم وجود دارد. این نکات می تواند کمک کند:

حمایت دیگران را بپذیرید

یکی از مهمترین عوامل در بهبودی از دست دادن یا مرگ داشتن حمایت اجتماعی کافی است. حمایت از جانب دوستان ، خانواده و دیگران می تواند غم و اندوه را به دوستی راحت تر تحمل کند. هنگامی که خانواده و دوستانتان پیشنهاد می دهند در زمینه تشییع جنازه کمک کنند ، وعده های غذایی تهیه کنید ، از بچه های خود مراقبت کنید یا خانه خود را تمیز کنید ، اجازه دهید. انجام این کارها درست پس از فقدان و سوگ می تواند طاقت فرسا باشد. نگرانی در مورد این مسئولیت ها می تواند شما را در کنار آمدن با غم خود متمرکز کند.

احساسات خود را به اشتراک بگذارید

احساسات خود را پس از سوگ نگه ندارید. اکثر مردم تمایل دارند گوش خود را به دوستانی بدهند که باید در مورد ضرر صحبت کنند. احساسات خود را با خانواده ، دوستان یا رهبران مذهبی در میان بگذارید. شما همچنین می توانید گروه های پشتیبانی از سوگ را امتحان کنید ، که فرصتی را برای به اشتراک گذاشتن غم و اندوه شما با دیگران فراهم می کند.

مراقبت از خود

هنگام عزاداری مراقبت از خود بسیار مهم است – حتی اگر این مسئله به خصوص سخت باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد:

روی خواب تمرکز کنید. اطمینان حاصل کنید که خواب کافی دارید. سعی کنید به برنامه خواب خود پایبند باشید. اگر در افتادن یا خواب ماندن مشکل دارید ، با پزشک خود صحبت کنید.

به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید. هنگامی که شما در غم مرگ یکی از عزیزان خود هستید یا طلاق می گیرید – ممکن است در تصمیم گیری خوب مشکل داشته باشید. ناگهان ، آنچه را بخوریم تصمیم سخت دیگری می شود. احساسات شما از قبل خسته شده است و نمی خواهید به آن فکر کنید ، بنابراین کلاً غذا را کنار می گذارید یا راحت ترین تصمیم را می گیرید ، یعنی خوردن یک وعده غذایی ناسالم.

فعال بمانید. غم و اندوه می تواند باعث شود شما بخواهید کاری جز خوابیدن روی تختخواب انجام ندهید. ورزش می تواند به شما در حفظ سلامتی در این دوران سخت زندگی کمک کند. به علاوه ، رفتن به باشگاه بدنسازی راهی عالی برای ملاقات با دوستان و از بین بردن ذهن شما است.

به دنبال مشاوره غم و اندوه حرفه ای باشید. حتی اگر به طور عادی غصه می خورید و درد غم طولانی یا پیچیده ای را تجربه نمی کنید ، مشاوره می تواند به شما کمک کند تا کنار بیایید. یک درمانگر می تواند با کمک به شما در کار با احساسات سخت ، یک روند بهبودی سالم را ارتقا دهد.

درمان غم و اندوه پیچیده و غیرطبیعی

چه نوع درمانی برای غم و اندوه موجود است؟

روان درمانی

روان درمانی ممکن است برای درمان اختلال غم پیچیده مداوم استفاده شود. این روش درمانی مشابه تکنیک هایی است که برای درمان سایر مسائل بهداشت روان مانند اضطراب و افسردگی استفاده می شود. با این حال ، این مخصوصاً برای غم و اندوه پیچیده است. روان درمانی پیچیده غم ممکن است به صورت گروهی یا به صورت جداگانه انجام شود.

داروها

شواهد کمی در مورد استفاده از داروها برای درمان غم و اندوه وجود دارد. با این حال ، داروهای ضد افسردگی ممکن است برای درمان افسردگی مفید باشد ، که گاهی اوقات می تواند با یک اختلال سوگواری رخ دهد.

غم و اندوه ناشی از مرگ عزیزان یک مساله کاملا طبیعی است و با گذر زمان فرد می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد. اما در برخی مواقع غم و اندوه کاهش نمی یابد و یا فرد فکر می کند که این غم او را از پا می‌اندازد. در این شرایط ضروری است که از یک روانشناس کمک بگیرید تا راه های مقابله با غم و اندوه را به شما آموزش دهد.

همچنین روانشناس به شما کمک می‌کند تا غم به افسردگی تبدیل نشود و در صورت بروز افسردگی به درمان آن می‌پردازد. کارشناسان سامانه مشاوره تلفنی ندای مشاور در خدمتتان هستند تا در این زمینه شما را یاری کنند. 

براي دريافت مشاوره غم و اندوه و نحوه مقابله با غم و سوگواری
از طريق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071375 تماس بگيريد
پاسخگويی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب حتی ايام تعطيل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *